Od 27 października trwa protest związkowy w zakładach Tesli w Szwecji, zainicjowany przez związek zawodowy IF Metall. Jego członkowie domagają się od firmy Elona Muska podpisania umowy zbiorowej regulującej warunki płac, a także zapewnienia im dodatku urlopowego i emerytalnego. Teraz dołączają do niego dokerzy w duńskich i norweskich portach, wspierając szwedzkich portowców.
Rządy na całym świecie dążą do dekarbonizacji gałęzi przemysłu intensywnie korzystających z paliw kopalnych. Dotyczy to także żeglugi komercyjnej. W obliczu określonych celów w zakresie ograniczenia emisji, branża rozważa pełen zakres alternatywnych rozwiązań, a nawet powraca do zimnowojennej wizji statków handlowych o napędzie atomowym. Główny problem stanowi jedna kwestia, o której niewiele się mówi. Otóż odpowiedni rodzaj paliwa, potrzebnego w większości nowych projektów reaktorów, jest sprzedawany jedynie przez rosyjski rząd.
Miliarder Elon Musk, który wywołał niedawno oburzenie propozycją zakończenia wojny rosyjsko-ukraińskiej poprzez m.in. uznanie aneksji Krymu, zasugerował teraz, że napięcia między Chinami a Tajwanem można rozwiązać, oddając Pekinowi część kontroli nad wyspą.
Szanghaj powoli wychodzi z wyczerpującej blokady COVID-19, która praktycznie unieruchomiła miasto od marca. Chociaż port w Szanghaju, który obsługuje jedną piątą chińskiego transportu morskiego, działał przez cały czas, to jego przepustowość była znacznie ograniczona. Wiele przesyłek zostało odwołanych, przełożonych lub przekierowanych do innych chińskich megaportów, takich jak Ningbo-Zhousan.
Popularny właściciel potentata technologicznego Tesli Elon Musk jeszcze nie tak dawno zachwycał się technologią kryptowalut. Okazało się, że władze firmy zaczął niepokoić wzrost zużycia paliw kopalnych w stosowaniu tego rodzaju rozliczenia. Kilka zdań spowodowało, że Bitcoin stracił dramatycznie na wartości.
Szwedzka firma Northvolt zainwestuje 200 mln dolarów, czyli prawie 750 mln złotych, w budowę fabryki umożliwiającej montaż najnowocześniejszych systemów bateryjnych.
Brytyjska firma ujawniła nowy koncepcyjny design komercyjnego statku używającego kombinacji energii wiatrowej, słonecznej i technologii wychwytywania węgla, by osiągnąć zeroemisyjność.
Dobre wyniki kwartalne czołowych technologicznych spółek nie powstrzymały inwestorów od wyprzedaży akcji. Główne indeksy na nowojorskich giełdach zanotowały ponad 1-proc. spadki, na co wpływ miały gorsze od oczekiwań dane na temat bezrobocia.
Z uwagi na trwającą pandemię Covid-19 należy liczyć się ze wzrostem znaczenia w gospodarce sztucznej inteligencji i autonomicznych pojazdów opartych na zaawansowanych algorytmach, co z kolei wiąże się z koniecznością znalezienia rozwiązań prawnych i etycznych, które zminimalizują możliwe negatywne aspekty ww. rozwoju. Sztuczna inteligencja ma coraz szersze zastosowanie w różnych dziedzinach gospodarki oraz na szeroko rozumianym rynku konsumenckim, co z kolei stawia nowe wyzwania przed ustawodawcą.
Rok 2019 dla Damen Engineering Gdańsk to czas wyzwań i wymagających projektów. Na szczególną uwagę zasługuje projekt promu hybrydowego RoRo LNG dla kanadyjskiego operatora Seaspan Ferries Corporation. W nowej stoczni Damen w Mangalii w Rumunii budowane są obecnie dwa 149-metrowe statki.
Ukraińcy informują o zatopieniu rosyjskiego trałowca
Prezydent Chile: sprzeciwimy się wszelkim próbom wydobycia surowców na Antarktydzie
Puchar PZŻ w Krynicy Morskiej otwiera sezon regatowy
Pożar na tankowcu trafionym rakietą wystrzeloną przez Huti
Niespokojnie na wyspach Nowej Kaledonii. To ważny obszar Francji na Pacyfiku
Chińscy hakerzy inlitrują europejską żeglugę. Wykryto szpiegowskie oprogramowanie